branding
brandstory
campagne
content
design
positionering
strategie
website

Strategisch partner in slimme en gezonde omgevingen

Draaijer

Definitieve erkenning bij top drie van Nederlandse adviesbureaus 

Draaijer (voorheen Draaijer + Partners) is een speler met een lange staat van dienst en een imposant klantenportfolio. De organisatie had de ambitie haar positie te versterken door zich definitief te nestelen in de top drie van Nederlandse adviesbureaus op het gebied van huisvesting. Met Depart ging de directie op zoek een nieuwe positionering. Welke claim past ons en wat maakt ons uniek?

We kwamen tot de slotsom dat Draaijer gezonde en slimme oplossingen biedt waarin mensen optimaal kunnen functioneren. Dit uitgangspunt vertaalden we naar een merkstrategie rond een krachtig narratief: positieve plekken. Plekken waar mensen kunnen floreren, die ze in beweging zetten.

Een totale re-branding volgde. Met een aangepaste naam en een nieuwe kleur: groen. Want in lijn met de missie voor gezonde omgevingen. Met de hele exercitie an sich profileerde Draaijer zich meteen ook als sterk werkgevermerk.

Evolutie of revolutie? 

Draaijer koos voor radicale vernieuwing. Zelfs de naam ging om de schop en werd kortweg Draaijer. De organisatie koos loepzuiver voor frisheid en een eigenzinnige aanpak binnen het advieslandschap. Het resultaat was een corporate identity die letterlijk toont dat je soms je perspectief moet kantelen om tot werkelijk nieuwe oplossingen te komen. Want dat is precies wat ze doen bij Draaijer: serieuze advieskracht succesvol combineren met gedurfd out of the box denken. Robuust, vierkant staan waarvoor je staat, maar ook wendbaar. Het zit allemaal in dit eigenzinnige logo. 

Een prettig narratief 

De missie, streven naar positieve plekken, werd het leidmotief voor alle communicatie. Wat maakt een plek tot een positieve plek? Wat betekent dit voor de mensen die een gebouw gebruiken? En hoe zit het dan met de inrichting?  

Copyright 

Binnen het beeldconcept bedachten we een ruimtelijk object als verrassend visueel element. Met deze 3D vertaalslag van het logo voorzagen we gebouwen en omgevingen letterlijk van het Draaijer-copyright. Een speels watermerk als het ware, waarmee Draaijer-collega’s trots en ongedwongen op de foto gingen.  

Betrouwbaar, professioneel en innovatief 

Een huisstijl is zoveel meer dan enkel een logo. Het is een uniek samenspel van typografie, beeldtaal, grafische elementen, kleur en fotografie. Een goede visuele identiteit maakt een organisatie herkenbaar. In het geval van Draaijer straalde die de drie belangrijkste merkwaarden uit: betrouwbaarheid, professionaliteit en innovatie. Draaijer voerde de huisstijl in alle componenten van de communicatie door. Onder meer werd de salespresentaties aangepast, maar ook de beeldbank en zelfs het hele administratiesysteem moesten eraan geloven. 

Contentrijke site 

Aan de hand van een aantal klantprofielen bracht Depart de customer journey in kaart. Omdat de doelgroepen van Draaijer zeer weinig tijd hebben, ontwikkelden we een website met een compacte structuur. Een heldere navigatie op landingspagina’s leidt bezoekers snel naar interessante proposities en relevante cases. Een site die bijdraagt aan conversie, de juiste merkbeleving ademt en voor de beheerders makkelijk te onderhouden.  

Positieve plekken campagne 

Voor LinkedIn bedachten we een campagne waarin de ervaringen van mensen – op hun eigen plek, in hun eigen omgeving – centraal stonden. Met monitoring zagen we tal van legitieme aanknopingspunten voor een uitgebalanceerde social media strategie. Aansprekende interviews met specialisten zaten in een mix met persoonlijke statements van Draaijer-klanten, overtuigende cases en wetenschappelijke feiten over welbevinden op positieve plekken. 

“Samen met Depart hebben we een intensief traject van positionering en rebranding doorlopen. Hun strategisch kijk gecombineerd met een praktische benadering en intrinsieke betrokenheid was zeer waardevol. Samen hebben we een resultaat neergezet waar we trots op zijn.”

BERRY TEN PAS – DIRECTEUR DRAAIJER 

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Meer focus door herijking van de positionering
  • Aantrekkelijke identiteit door nieuw verhaal en nieuwe stijl
  • Versterking van de marketing door slimme website

Is jouw merk ook toe aan een revolutie?