Handen uit de mouwen voor Rotterdams Cultuuronderwijs
Kenniscentrum Cultuuronderwijs RotterdamOp de bres voor cultuuronderwijs
Het Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam maakt zich sterk voor meer cultuuronderwijs voor leerlingen in het lager, voortgezet en mbo-onderwijs in Rotterdam. KCR maakt zich sterk voor een groter en diverser aanbod dat beter aansluit op de belevingswereld van kinderen en jongeren. Cultuuronderwijs in een bredere, maatschappelijke context. Verbonden aan de actualiteit en aan onze dynamische stad. Een opdrachtgever met urgentie waar ons hart sneller van gaat kloppen. Want met de interessante complexiteit van een kennisorganisatie en op het snijvlak van twee boeiende sectoren.
Logische merk-architectuur
Onze eerste opdracht was orde te scheppen in de merkarchitectuur. De organisatie heeft vijf domeinen waarin ze haar activiteiten onderbracht en een aantal daarvan hadden ook weer een eigen merknaam. Aan de hand van de merkportfoliowaaier analyseerden we hoofd- en submerken. Dit leverde een logische indeling op van alle individuele labels en hun verhouding tot het overkoepelende moedermerk.
Een slim ontwerpsysteem
Op naar de gewenste rebranding. Een van de doelstellingen is meer herkenning van het hoofdmerk. Depart eigen, maakten we scherpe keuzes. Sterke kleurdifferentiatie tussen de corporate identiteit en die van de sublabels. Rigoureus, maar weloverwogen schrapten we in het palet. We brachten eenvoud terug in vorm en compositie. Het ontwerpsysteem bestaat uit een strikt stramien, maar met een flinke bandbreedte voor vrijheid en variatie.
Submerken in de etalage
We ontwikkelden voor de sublabels KunstPakt en Cultuurtraject een verrijking van stijl. Een speelveld dat meer ruimte en flexibiliteit biedt voor fotografie, kleur, typografie, grafische elementen, illustraties of een mix hiervan
Speelse branding van een evenement
KCR droeg haar nieuwe corporate identiteit met verve uit op een belangrijk congres Let’s Explore. Bezoekers kregen in de communicatie over het evenement – met posters, socials en bewegwijzering – al een tip van de sluier. Depart combineerde de vertrouwde tangramdriehoeken van KCR met een aantal andere geometrische vormen. Een dynamische event-stijl, bold, robuust en sterk herkenbaar.
Print leeft!
Digitaal bedreven als we zijn, houden we bij Depart toch ook van print. Later dit jaar volgen het jaarverslag en het meerjarenplan, maar eerder al bogen we ons over de publicatie in het kader van de KunstPakt Lezing. Het boekje dat we Schijn Je Licht doopten, biedt drie verslagen van publieke KCR-evenementen. We ontvingen drie geluidsfragmenten, die we comprimeerden tot aantrekkelijk leesbare stukken. Elk net even anders van opzet
“Hun toewijding gaat verder dan alleen het ontwerpen van visuele elementen; ze begrijpen onze bedrijfsidentiteit en hielpen ons ‘aanbod’ in kaart te brengen en aan te scherpen. Door hun snelle schakelen en de tijd die ze hebben genomen om onze identiteit echt te begrijpen is onze huisstijl naar een hoger niveau getild. Ze hebben niet alleen onze merkidentiteit verfijnd maar ook ons vertrouwen in ons merk extra versterkt.”
Chantal bettonviel, kenniscentrum cultuuronderwijs rotterdam
Done!
Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.
- In slechts enkele weken tijd naar een heldere merkarchitectuur
- Totale rebranding, toekomstbestendig met respect voor de historie van het merk
- Strategische keuzes vertaalt naar een nieuwe huisstijl, gedragen door de totale organisatie