branding
brandstory
design
naamgeving

Healthy snacks that boost your day

Rijk Zwaan

Inspelen op de groeidriver in retail

Rijk Zwaan is een prachtig bedrijf dat internationaal opereert. Het bedrijf veredelt groentezaden en staat dus aan het begin van onze voedselketen. Rijk Zwaan (RZ) maakt groente lekkerder, aantrekkelijker, makkelijker te telen en gezonder. Steeds meer consumenten willen gezond eten. Zij zoeken naar gemakkelijke tussendoortjes voor thuis en onderweg. Gezond snacken is één van de belangrijkste groeidrivers in de retail en heeft daarom grote potentie. Door het snackassortiment van Rijk Zwaan nadrukkelijker ‘in de etalage’ te zetten en verstevigt zij haar naam als specialist in de wereld van snackgroente.

Inzetten op een
category brand

In de strategie namen we een uitdagende beslissing: inzetten op de totale categorie ‘snackgroente’ in plaats van focus op individuele groente. We deden uitvoerig onderzoek naar de trends en ontwikkelingen en interviewden chainmanagers wereldwijd. We vonden antwoorden op belangrijke vraagstukken en zochten de balans internationale inzetbaarheid en lokale aanpasbaarheid.

SN!BS: inspiratief merk voor de retailer

De volgende stap was lading geven aan de gekozen positionering van de nieuwe category brand. We bedachten de naam SN!BS, met de pay off ‘Healthy snacks that boost your day’. Deze positionering werkten we uit in visuele stijl die Rijk Zwaan sterk neerzet als een innovatieve meedenkende partner voor het ontwikkelen van snackgroenten.

Modulair design

We ontwikkelden een modulair systeem met een grafische en speelse vormentaal met een fris kleurenpallet. Op deze manier konden middelen, waaronder verpakkingen, flexibel worden gemaakt per continent, land of lokaalniveau. Om zo te kunnen inspelen op gebruiksmomenten zoals; ‘on the go’, ‘in your lunch box’ of ‘for kids’, aansluitend bij de wensen en behoeften van consumenten per land.

Kleurrijke verpakkingen

De keuze voor een category brand in internationale context betekende een grote uitdaging voor het design en ontwerp van de verpakkingslijn. Zo maakten we een verpakkingslijn met shakers, emmers en zakjes en realiseerden we de vertaling in beurzen, presentaties en displays voor de retail.

“Wij werken al jaren met veel plezier samen met Depart en waarderen hun expertise en passie, maar bovenal hun scherpe blik en creativiteit om nieuwe concepten succesvol te lanceren.”

Jan Doldersum – Manager Chain & Retail Rijk Zwaan

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Ontwikkeling marketing strategie voor nieuw product (B2B2C).
  • Naamgeving, pay off en merkverhaal.
  • Ontwerp verpakkingslijn.

Meer weten over productpositionering?